Op dinsdagavond 23 april was het team ZAAI Amstelveen te gast bij Pier Rienks van Libris Venstra en Venstra Café. Libris Venstra is een familiebedrijf van Pier en zijn twee zussen. Naast Libris Venstra op het Stadshart “drijven” ze de VU-boekhandel en een academische uitgeverij in de VU. Naast het ondernemerschap heeft Pier ook tijd en energie om als fractievoorzitter van het CDA de belangen van de burgers van Amstelveen te behartigen.

Dat ondernemen in zijn DNA zit merk je meteen. Bruisend van energie neemt Pier ons mee in zijn reis van de deelname aan de verkiezing van Ondernemer van het Jaar 2017-2018. De deelname aan de verkiezing heeft Pier veel gebracht en hij raadt de “ZAAI-ers” dan ook aan om deel te nemen aan de verkiezing 2019-2020. Het kost je tijd maar levert ook heel veel op. Je volgt communicatietrainingen, je maakt een bedrijfsfilm, voert diepgravende interviews en last but not least je moet “pitchen” voor de jury. Maar het meest naast alle inspanningen bracht het meteen iets heel belangrijks: focus.

Focus op het bedrijf: opnieuw je verdiepen in de vraag: wie zijn we, waar zijn we goed in, hoe ziet de klant ons?

Deze focus en drive hebben geresulteerd in het winnen van de Ondernemersprijs 2017-2018 van Amstelveen. Het winnen van de prijs heeft veel opgeleverd. Een toename van de omzet in de winkel en het café.

Dat het niet altijd goed gaat heeft Pier ons ook verteld. Zo heeft hij een aantal jaren een winkel op Schiphol Plaza gehad die weinig tot niets opleverde.

Maar we zijn ook een groot aantal leuke weetjes rijker. 80% van de klanten van Pier is vrouw, 60% van de gekochte boeken worden als cadeau gegeven, de meeste boeken worden niet gelezen, Amerikaanse uitgevers publiceren boeken die verkopen, auteurs zwichten vaak voor het grote geld waardoor het oorspronkelijke verhaal van de auteur verloren kan gaan.

Na alle wetenswaardigheden over Libris Venstra was het tijd om onze algemene kennis ten toon te spreiden. Met een quiz van 14 vragen werden we door Pier op de proef gesteld. Zo moesten we onder andere aangeven wat het verschil is tussen detailhandel en retail en wat een flat white is. Na beantwoording van alle vragen bleek dat Marloes met 9 goede antwoorden de winnares was. Zij kreeg uit handen van Pier het mooie boek “ATLAS OF AMSTELLAND”.

Na de Quiz was het tijd voor koffie. Michiel, de Barista van Venstra Café presenteerde ons een drietal Espresso’s (één uit Panama, één uit Ethiopie en één van Sumatra) allemaal koffie maar ieder verschillend van geur en smaak. Naast het proeven hebben we ook onze kennis van koffie kunnen vergroten. Zo weten we nu dat koffie een pitje is en geen boon, dat er vele koffierassen zijn en dat elk ras anders smaakt, dat handmatig plukken van de pitten koffie met meer smaak oplevert, hoe rijper de pit hoe lekkerder de koffie is en dat zoetheid van nature in koffie zit en je dus geen suiker in je koffie hoeft te doen (als je een goede koffie hebt).

 

De avond werd afgesloten met nog een aantal interessante cijfers en feiten en iedereen keerde huiswaarts met de kennis dat Libris Venstra een ontmoetingsplek is waar je onder het genot van een eerlijke koffie inspiratie op kan doen en dat boeken zeker niet saai zijn.

Dank voor dit verslag van deze boeiende avond Jurgen Vogel van Jurgen Vogel Projectbeheersing 😉