Dinsdag 26 februari was het zover, de eerste inspiratiesessie van ZAAI Amstelveen 2019. De deelnemers van het ZAAI-traject 2019 werden samen met Anita Kwakman van ZAAI ondergedompeld in een wereld van zoete verleiding en kwaliteit. Zoete verleiding? Jazeker! De sessie vond plaats bij Patisserie Prengeraan de Amsterdamseweg 148. Onder leiding van de eigenaar Steve Bouman ging een nieuwe wereld voor de ZAAI-deelnemers open.

Doel van inspiratiesessie

Het doel van de inspiratiesessies van het ZAAI-traject is kennisoverdracht van succesvolle ondernemers naar de ZAAI-deelnemers. Wat zijn de drijfveren van succesvolle ondernemers en wat zorgt ervoor dat ze groeien? Wat zijn de belangrijkste leringen geweest? Wat zijn de valkuilen met ondernemen? Dit zijn een paar van de vragen waar Steve antwoord op heeft gegeven.

P van Passie

De letter P komt tweemaal voor in de naam Patissier Prenger. Voor de ZAAI-deelnemers moge duidelijk zijn dat de letter P niet alleen wordt vertegenwoordigd in de naam van de patisserie. De P van Passie spat er van het begin tot het einde vanaf. Steve weet de ZAAI-deelnemers met zijn kennis en liefde van het product te kluisteren aan zijn verhaal. Binnenkomen en meteen aan de koffie en overheerlijk gebak. Na een leuke introductie over Patisserie Prenger en Steve zelf mogen de deelnemers zelf chocolade paaseieren maken. Termen als glaceren passeren de revue en dan mogen de deelnemers zelf aan de slag.

Steve Bouman en Patisserie Prenger

Steve Bouman heeft zich op een zeer jonge leeftijd (21 jaar) al eigenaar gemaakt van Patisserie Prenger en heeft in slechts 5 jaar de omzet weten te verdubbelen. Waar er eerst 3 man werkzaam waren zijn dat er nu alweer 7.  De prachtige verbouwing heeft ervoor gezorgd dat de klanten de bakkers aan het werk kunnen zien en de automatische deuren zorgen ervoor dat je niet meer ongemerkt voorbij de winkel kunt lopen. Een winkel die trouwens uit zijn voegen barst want Steve is vol van ambitie waar de nodige ruimte voor gezocht moet worden.

5 belangrijkste inzichten

Na 3 uur inspiratiesessie, vele heerlijkheden en anekdotes verder kunnen we gerust deze 5 inzichten noteren. Niet alleen voor de ZAAI-deelnemers, maar voor alle ondernemers in Nederland:

1. Heb passie voor je dienst/product

Wie staat er om half vier s’-ochtends op en gaat 12 uur achtereen werken? Dit houd je alleen vol als je achter je merk/product staat en als je er echt blij van wordt.

2. Ga niet morren met kwaliteit

Sommige ingrediënten zijn voordeliger, maar bieden niet die kwaliteit waar je zelf achter staat en waar je klanten voor komen. Op korte termijn levert dit wat winst op, maar op de lange termijn kost dit klanten.

3. Meten is weten

Ieder gebakje maken kost tijd en grondstoffen. Daarnaast moet je ook investeren in machines en wanneer maak je er echt winst op? Hoe weet je of je de maximale omzet haalt uit een uur arbeid? Is dit te optimaliseren? Als je inkomsten en kosten goed in kaart brengt, dan weet je of je hard werkt, of dat je hard werken én winst maakt.

4. Creativiteit lost problemen op

De zaak verder uitbreiden, maar komt een partner afspraken niet na? Breek je je knie net voor de opening van een nieuwe zaak? Ga niet bij de pakken neerzitten, maar vat de koe bij de hoorns en zoek naar nieuwe oplossingen.

5. Sta open voor coaching

Niet iedereen heeft alle wijsheid in pacht. Ga op zoek naar een coach of sparringpartner, zodat je kunt werken aan je zwakke punten. Iets niet kunnen is niet erg, als je je zwakke punten maar wel (er)kent.

Deze samenvatting is gemaakt door ZAAI-deelnemer Hans Boersma van Digital Wizards B.V.uit Amstelveen.